Verkkopalveluiden perustamisen perusteet

Verkkopalvelut

Verkkopalveluiden perustaminen on tärkeä askel kaikille yrityksille. Myös pienyritys tarvitsee verkkosivut, mahdollisesti myös verkkokaupan. Yrityksen on oltava siellä missä sen asiakkaatkin, ja tänä päivänä se tarkoittaa Internetiä. Liian usein kotisivujen perustamista lykätään, tai ne toteutetaan minimibudjetilla. Satasella saa korkeintaan hyvin yksinkertaiset sivut, joilla on jokin valmisteema, pari lausetta yrityksestä sekä sen yhteystiedot. Hakukoneet eivät löydä tällaista yritystä, joten asiakkaat eivät ota yhteyttä. Valtaosa ihmisistä nimittäin tutustuu vain Google-haun ensimmäisellä sivulla oleviin hakutuloksiin, joten se on haluttu markkinapaikka verkossa. 

Etusivulle päästäkseen ei välttämättä tarvitse maksaa mainostilasta, vaan sinne voi päästä myös hyvin toteutettujen ja hakukoneystävällisten kotisivujen ansiosta. Lisäksi on otettava huomioon se, ettei etusivupaikka vielä riitä vakuuttamaan asiakasta. Selkeät ja ammattitaidolla toteutetut verkkosivut herättävät luottamusta, ja mielenkiintoinen sisältö kiinnostusta. Asiakas on saatava vakuuttuneeksi yrityksen ensiluokkaisuudesta, pätevyydestä ja hinta-laatusuhteesta, sillä hän ottaa yhteyttä vasta tämän jälkeen.

Mitä tehdä, jos oma osaaminen tai aika ei riitä?

Verkkopalvelujen suunnittelu, toteutus ja ylläpito ovat asioita, joihin kannattaa satsata aikaa ja/tai rahaa. Hyvin tehdyt verkkopalvelut maksavat itsensä takaisin lisäämällä asiakasvirtaa ja liikevoittoa. Tänä päivänä on usein kannattavampaa panostaa verkkopalveluihin ja verkkonäkyvyyteen, kuin esimerkiksi lehtimainontaan. Verkkosivujen lisäksi yrityksen tulisi olla aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa, sekä tarjota monikanavaista asiakaspalvelua.

Nainen tekee töitä

Tässä vaiheessa yksinyrittäjä saattaa pyöritellä kauhistuneena päätään. Yrittäjät tekevät muutenkin pidempää työviikkoa kuin palkansaajat. Työpäivään mahtuu kaikenlaista – tilausten tekemistä, laskujen lähettämistä, kirjanpidon ajantasaistamista, asiakastapaamisia, tarjousten laskemista ja alituista puhelimeen vastaamista. Sähköpostin inbox on täpötäynnä, ja jossain vaiheessa pitäisi ehtiä tehdä sitä varsinaista työtäkin, oli se sitten hiusten leikkaamista, sähköasennusten tekemistä tai vaikkapa koirien trimmaamista. Missä vaiheessa olisi aikaa perustaa laajamittaiset kotisivut, tuottaa niille blogitekstejä ja ajankohtaispäivityksiä, julkaista kuvia Instassa, osallistua keskusteluun Facessa ja vieläpä chattailla asiakkaiden kanssa? 

Jos oma ydinosaaminen on esimerkiksi koirien tai hiusten käsittelemisessä, voivat koodaus, konesalipalvelut tai esimerkiksi domainhotelli kuulostaa jo käsitteenä täysin vierailta. Onneksi verkkopalveluihin on helppo saada ammattiapua, jos aika tai osaaminen ei riitä. Verkkopalvelujen hankkiminen on huomattavasti vaivattomampaa kuin vaikkapa uuden työntekijän palkkaaminen. Verkkopalvelujen ylläpidon, blogin ja sosiaalisen median päivittämisen sekä esimerkiksi chatin pyörittämisenkin voi ulkoistaa, joten omaa työpäivää ei tarvitse venyttää (eikä uutta työntekijää palkata). Kannattaa ostaa myös konesalipalveluita ammattilaisen tekemänä, eikä perustaa omaa datacenteriä. Toimivat verkkopalvelut voivat antaa yritykselle niin paljon nostetta, että kohta on mahdollista palkata tai vuokrata lisätyövoimaa yrityksen varsinaisen liiketoiminnan laajentamiseen.

Verkkopalveluiden perustaminen vaatii hyvän perustan

Ei turhaan sanota, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Myös verkkopalvelut pitää suunnitella ensin huolella, olitpa sitten tekemässä niitä itse tai ostamassa ne muualta. Suunnitteluvaiheessa on otettava huomioon kohderyhmä ja sen tarpeet. Käytettävyys, selkeys ja navigoitavuus ovat ykkösasemassa. Verkkopalvelun tulee tänä päivänä toimia hyvin myös mobiililaitteilla, sillä nettiä käytetään yhä enemmän kännykällä ja tabletilla. Kun sivusto latautuu nopeasti ja näyttää fiksulta myös älypuhelimen näytöllä, ollaan jo pitkällä. 

Lisäksi on mietittävä, miten verkkokauppa tai muu verkkopalvelu erottuu muista vastaavista. Omaperäisyys on aina hyvästä, mutta se tulisi saavuttaa ilman liikoja kikkailuja, sillä animaatiot ja muut lisätoiminnot hidastavat sivustoa, ja saattavat ärsyttää asiakasta. Käyttäjät eivät kaipaa valtavaa määrää erilaisia toimintoja, kun he etsivät hevoshierojaa tai vaikkapa kattourakoitsijaa. Yhteydenottolomake ja yrityksen brändiä tukevat kuvat, artikkelit ja referenssit ovat tärkeämpiä kuin lukuisat erilaiset toiminnot.

Asiakkailta voi kysyä mielipiteitä, jos yrityksellä jo on sekä asiakkaita että jonkinlaiset verkkosivut. Asiakaspalautteet auttavat kehittämään verkkopalveluja sellaisiksi, että ne vastaavat yrityksen kohderyhmän tarpeita ja toiveita. 

Monille yrityksille kansainvälistyminen olisi paras idea jouduttaa kasvua ja kasvattaa liikevaihtoa. Tässä vaiheessa astuvat kuvaan mukaan monikielisyys ja lokalisointi. Verkkopalvelujen sisältöä ei välttämättä kannata kääntää sanasta sanaan uudelle kielelle, vaan ottaen huomioon kohdemaan kulttuuri ja käytännöt. Myös kääntämiseen ja lokalisointiin on saatavilla asiantuntija-apua, joten kielikurssille tai antropologian luennolle ei ole pakko mennä. Asiantuntijat osaavat ottaa huomioon esimerkiksi sen, että monissa maissa puhutaan ranskaa, mutta käytetään ei valuuttoja ja päiväysmerkintöjä, ja että paikallisella lainsäädännölläkin voi olla vaikutusta verkkopalvelujen sisältövaatimukseen.