Parhaat tärpit nettimarkkinointiin

Nettimarkkinointi

Ennen muinoin netin ollessa vielä nuori, markkinointi tarkoitti lähinnä muutamien mainosbannereiden ripottelua pitkin sivustoa. Mitä enemmän bannereita, sitä enemmän kilahteli mainostuloja tilille, vaikka asiakkaat eivät niin olleetkaan yhtä innoissaan. Onhan sellaista bannereiden täyttämää sivustoa raivostuttavaa selata. Sellaisessa banneriviidakossa taistelun jälkeen nykypäivän nettimarkkinointi onkin huomattavasti mukavampaa ja myös ammattilaisemman oloista. Samalla se on muuttunut myös sniikimmäksi, mainostamista ei enää niin miellä edes mainostamiseksi. 

Nettimarkkinoinnista monelle tulee mieleen ensimmäisenä Google ja sen Ads-mainokset. Kuitenkaan nettimarkkinointi ei rajoitu vain tähän vaan ihan jokainen sivusto voi muuntautua Google-ystävällisemmäksi hyödyntäen hakukoneoptimointia. 

Jos tuntuu, ettei omaa tarpeeksi tällaista muuntautumiskykyä, voi palkata itselleen apua nettimarkkinointiin. On olemassa paljon yrityksiä, jotka tässä voivat auttaa ja joiden asiakaspalvelu vastaa mielellään tiedusteluihisi. Näin pääset paljon nopeammin tavoitteeseen paremmalla lopputuloksella kuin jos itse olisit yrittänyt tehdä kaiken. 

Kohderyhmän valinta

Kaikille ei voi markkinoida omia palveluitaan, vaan pitää hiukan rajata sitä ryhmää, jolle mainontaa ja markkinointia kohdennetaan. Luonnollisesti ihan jokainen netissä surffailija on mahdollinen asiakas, mutta on sula mahdottomuus tavoitella heitä kaikkia. Määrittelemällä yrityksen kohdeyleisö, saadaan kohdistettua markkinointi oikeille asiakkaille ja tämän ansiosta myyntiä tulee prosentuaalisesti enemmän. Kriteereinä kannattaa käyttää ikää, sukupuolta, sijaintia ja tietoa siitä, missä kohderyhmän asiakkaat viihtyvät ja mistä heidät voisi tavoittaa. Erilaiset nettikasinot haluavat asiakkaikseen täysi-ikäisiä palaamisesta kiinnostuneita henkilöitä, joten kasinoiden sivustojen sisällöt räätälöidään rahapelien ja ylipäätään pelaamisen ympärille. 

Ota haltuun SEO ja Google

Ei ole tarkoitus oppia Googlesta ihan kaikkea, vaan riittää, että sisäistää, että Googlen mielestä kotisivujen tulee tarjota sellaista sisältöä, josta on ihmisille todellista apua. SEO tarkoittaa, että sivuston luomisessa on otettu huomioon rakenteellisuus, kuten otsikot, päivitykset ja sivuston omat sisäiset linkit. Jos edelleen käytetään esimerkkinä nettikasinoa, sivustolla tulee viljellä erilaisia aiheeseen liittyviä avainsanoja kuten kolikkopelit, rahapelaaminen, talletus, ilmaiskierrokset jne. Näitä samanlaisia sanoja kannattaakin viljellä myös omissa teksteissään, tällöin toisto on tärkeintä, eli samat äidinkielen säännöt eivät päde kuin mitä koulussa on opetettu. 

Kun nettisivu on optimoitu SEO-ystävälliseksi, varmistetaan että hakukoneet löytävät sen ja tuovat sen myös niiden henkilöiden tietoon, jotka etsivät tuloksia joillakin tietyillä hakusanoilla. Ensimmäinen tehtävä onkin määritellä kohdeyleisö sekä oikeat hakusanat. 

Sosiaalinen media

Lähes jokaisella henkilöllä on mahdollisuus käyttää ainakin jotain sosiaalisen median kanavaa, kuten Instagram, Facebook, YouTube, Pinterest, Twitter tai LinkedIn. Sosiaalisella medialla ei ole voimaa pelkästään nuorten keskuudessa vaan tänä päivänä yhä enemmän myöskin yritysmarkkinoinnissa. Perustamalla somet-tilin tai blogin saa yritykselle näkyvyyttä melkein ilmaiseksi. Näiden kautta voi mainostaa tuotteitaan kuvien ja videoiden avulla ja antaa tietoa erilaisista tarjouksista. 

Tämän päivän ihmisiin vetoavat erilaiset tunteet, joten kertomalla itsestään, yrityksen historiasta tai lataamalla videon ihan vain yrityksen normaalista arkipäivästä, voi herättää ihmisissä uteliaisuutta ja halua tukea kyseistä yritystä ostamalla heidän tuotteitaan. Ensimmäinen asiakaskontakti voikin olla yrityksen sosiaalisen median tili vanhanaikaisen kivijalkaliikkeen sijaan. Ihmiset rakastavat tarinoita, joten näihin on hyvä panostaa. Sosiaalinen media onkin nykyään yksi parhaimmista ja kustannustehokkaimmista markkinointitavoista. Some-tilin avulla saa palvelunsa ja tuotteensa koko maailman nähtäville. 

Kumppanuusohjelmat

Kumppanuusohjelmien avulla saa myös näppärästi lisänäkyvyyttä. Sosiaalisessa mediassa tämä hoituu vaikuttajamarkkinoinnin kautta eli influencer mainostaa yrityksen tuotetta tai palvelua seuraajilleen ja saa siitä tietyn suuruisen korvauksen. Esimerkiksi pikakasinot voivat mainostaa palveluitaan jonkin julkkiksen some-tilin kautta. Nettimarkkinoissa yleistä onkin käyttää erilaisia kumppanuuksia näkyvyyden saamiseksi. 

Tällainen vaikuttajamarkkinointi on paljon kukkaroystävällisempää kuin vaikka lehden kautta tapahtuva markkinointi. Lisäksi tällöin tuotteen mainostus voidaan kohdentaa suoraan kohdeyleisölle paremmin kuin perinteisten markkinointitapojen kautta. 

Myös affiliate-sivustojen kautta voidaan kertoa yrityksen palveluista ja näin nostaa näkyvyyttä tarinoiden muodossa saaden lisäarvoa Googlen silmissä. Kannattaakin siis viljellä yrityksen kotisivuille johtavia linkkejä muuallakin ja saada puhetta yrityksestä aikaan myös kotisivun ulkopuolella. 

Summa summarum

Muista siis hakukoneen voima ja sisällöntuotannon merkityksellisyys. Kannattaa aina huomioida asiakaslähtöinen markkinointitapa ja käyttää eri näkökulmia asiakkaiden segmentointiin. Hiukan normista poikkeavat mainokset ja videot herättävät huomiota, yleinen kielenkäyttö on myös tärkeää. Joskus jokin tosi outo juttu toimii parhaiten.