Arpajaishallinto käynnisti Ei mitään rajaa -kampanjan: Tästä siinä on kyse

Arpajaishallinto

Poliisihallituksen arpajaishallinto käynnisti tammikuussa 2023 mielenkiintoisen kampanjan nimeltä Ei mitään rajaa. Sen tarkoituksena on herätellä ihmisiä huomaamaan netissä tapahtuvaa rahapelien lainvastaista markkinointia.

Kampanjan kohderyhmänä ovat nuoret aikuiset, joten tietoa jaetaan pääasiassa sosiaalisessa mediassa. Kampanja sisältää vakavamielisen tietopaketin lisäksi keveämpiä videoita. Nämä humoristiseksi tarkoitetut videot ovat todellakin onnistuneet herättämään hilpeyttä, joskaan eivät ehkä ihan aiotulla tavalla.

Ennen kuin syvennymme tarkemmin kampanjan sisältöön, teemme pikaisen katsauksen Suomen rahapelijärjestelmään ja rahapelien markkinointia koskevaan lainsäädäntöön. Nämä taustatiedot auttavat ymmärtämään, mistä kampanjassa on kyse.

Nettikasinot eivät saa markkinoida rahapelejä

Tilanne Suomen rahapelimarkkinoilla on erikoinen, sillä monopolijärjestelmämme on tulossa tiensä päähän. Veikkaus on edelleen ainoa yritys, joka saa järjestää ja markkinoida rahapelejä Suomessa. Se ei kuitenkaan enää aikoihin ole kyennyt pitämään monopolistaan kiinni.

Laki ei kiellä suomalaisia pelaamasta ulkomaisilla pelisivustoilla, ja suuri osa rahapeleistä pelataankin nettikasinoilla. Tilanne huolestuttaa päättäjiämme, jotka haluavat ehkäistä pelihaittoja ja saada rahapeleistä enemmän verotuloja.

Uusi arpajaislaki toi tullessaan maksublokit

Vuoden 2023 alussa käyttöön otettiin maksublokit, joilla voidaan estää rahaliikenne suomalaispankkien ja nettikasinoiden väliltä. Maksublokkeja aiotaan antaa laittomaan markkinointiin syyllistyneille kasinoille.

Kasinot noudattavatkin nyt erittäin tarkasti rahapelien markkinoinnin kieltävää lakia. Esimerkiksi tässä pohdinnassa tuotiin esiin, miten jo tammikuussa 2022 moni suosittu nettikasino lopetti kaiken markkinoinnin Suomessa.

Kasinomainontaa näkee ainoastaan netissä

Onko nettikasino sosiaalinen media

Internet on ainoa viestintäkanava, joka ulkomaisilla rahapeliyhtiöillä on ollut käytössään. Sielläkin mainonta joudutaan sijoittamaan esimerkiksi affiliate-sivustoille. Yleisin tapa on pyytää somevaikuttajia kertomaan omista pelikokemuksistaan positiiviseen sävyyn. Juuri tähän viestintään Poliisihallitus haluaa Ei mitään rajaa -kampanjallaan puuttua.

Mikä on Ei mitään rajaa -kampanjan sanoma?

Ei mitään rajaa -kampanjan verkkosivuilta löytyy runsaasti tietoa lainvastaisesta markkinoinnista. Teksteissä todetaan hyvin yksiselitteisesti, että Manner-Suomessa ainoastaan Veikkaus saa mainostaa rahapelejä, eikä sekään saa käyttää apuna somevaikuttajia.

Tietopaketissa kerrotaan, että useilla sosiaalisen median alustoilla esiintyy rahapelien markkinointia, vaikka laki kieltää sen täysin. Tämä on huolestuttavaa siksi, että etenkin nuoret aikuiset pitävät usein julkisuuden henkilöitä esikuvinaan. Jos idoli kertoo pelaavansa nettikasinolla, haluavat nuoretkin kokeilla.

Ei mitään rajaa kampanjan tekijät ovat myös huolissaan lainvastaisen markkinoinnin arkipäiväistymisestä. Suurin osa ihmisistä ei ehkä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että somealustoilla tapahtuva mainonta voisi olla kiellettyä.

Kampanjan tarkoitus on siis lisätä tietoisuutta rahapelien markkinoinnin laittomuudesta ja siitä, että jotkut somevaikuttajista ylittävät lain rajat selvästi.

Kampanja koostuu videoista

Ei mitään rajaa -kampanja toteutetaan netissä, mikä onkin loogista, sillä sieltä löytyvät niin nettikasinot, affiliate-markkinoijat kuin mainonnan kohteena olevat nuoret aikuisetkin. Kampanjan osat ovat:

  • Tietopaketti verkkosivuilla
  • Kokemusasiantuntijan haastatteluvideo
  • Viihteelliset kampanjavideot

Videot julkaistaan useilla some-alustoilla:

  • TikTokissa
  • Instagramissa
  • YouTubessa Poliisitube-kanavalla

Kampanjan verkkosivuja voi pitää siinä mielessä onnistuneina, sillä ne sisältävät paljon tietoa helposti omaksuttavassa muodossa. Nuorison mielenkiintoa tekstimuotoinen tieto tuskin herättää, sillä sivu on ulkoisesti melko tylsä. Kampanjan suunnittelijat ovat selvästi laskeneet paljon sen varaan, että videot tavoittavat kohdeyleisönsä.

Hämmentävät videot herättävät hilpeyttä

Kampanjavideoilla esiintyy fiktiivinen somevaikuttaja nimeltä Mintti. Hän kannustaa seuraajiaan maksamaan rahapelinsä opintolainalla tai hankkimaan pelaamista varten uuden luottokortin. Videoiden lopussa Mintin hymy hyytyy, kun hän alkaa miettiä, onko tällainen mainonta sittenkään ihan ookoo.

Videosarjan ehdoton helmi on tämä video, jossa Mintti mainostaa maksukyvyttömille ja luottotiedot menettäneille ihmisille mahdollisuutta maksaa kasinopelit munuaisillaan. Niitä kun on ihmisillä kaksi, niin toisella voi hyvin rahoittaa kasinovierailun.

On vaikea ymmärtää, mitä videon tekijät ovat oikein ajatelleet. Huumoriahan tämän täytyy olla, mutta video on niin yliampuva, ettei se täytä tarkoitustaan.

Tiettävästi yksikään nettikasino ei ole ottanut elinsiirtosopimuksia maksutapavalikoimaansa. Niinpä katsojalle tulee väkisinkin mieleen, että Poliisihallitus on huolissaan ongelmista, joita ei ole oikeasti olemassa. Liioiteltu video heikentää siis koko kampanjan uskottavuutta.

Ei mitään rajaa -kampanjan vahvuudet ja heikkoudet

Mies ja puhelin

Kampanja on varmasti tarpeellinen, sillä etenkin nuoret aikuiset tuntevat arpajaislakimme markkinointia koskevat osat huonosti. Epäilemättä osa somevaikuttajistakin on hieman epätietoisia siitä, onko rahapelimarkkinointi sallittua vai ei.

On ollut järkevä päätös sijoittaa kampanja sosiaaliseen mediaan, sillä sieltä kohderyhmän tavoittaa parhaiten. Videoiden pituuskin on sopiva.

Valitettavasti videot on kuitenkin toteutettu niin kömpelösti, että katsoja tuntee lievää myötähäpeää. Mintti on henkilöhahmona melko epäuskottava ja erittäin ärsyttävä.

Tässä piileekin kampanjan suurin epäonnistuminen. Somevaikuttajat ovat nuorille aikuisille tärkeitä, ja tässä kampanjassa heitä suorastaan pilkataan. Tämä tuskin on paras tapa saada sinänsä tärkeä viesti menemään perille.

Yhteenveto

Poliisihallituksen arpajaishallinnon Ei mitään rajaa -kampanja on pääosin videomuotoinen. Videoilla esiintyy kuvitteellinen somevaikuttaja Mintti, joka markkinoi rahapelejä kyseenalaisin keinoin.

Somekanavilla julkaistujen videoiden tarkoitus on kiinnittää ihmisten huomio netissä tapahtuvaan lainvastaiseen rahapelimarkkinointiin. Videoiden huono toteutus kuitenkin heikentää hieman kampanjan uskottavuutta.