
Sosiaalisesta mediaa ei tarvitse selailla kovinkaan pitkään, ennen kuin ensimmäinen rahapeleihin liittyvä sisältö tulee vastaan. Ulkomaiset nettikasinot eivät lain mukaan saa markkinoida pelejään Suomessa, mutta somesta on tullut eräänlainen harmaa alue. Siksi sosiaalisen median kanavat ovat täynnä erilaisia rahapelimainoksia.
Mainokset eivät kuitenkaan ole peliongelmaisten kannalta vaarallisinta some-sisältöä. Kaverien kertomukset nettikasinoilla pelaamisesta saattavat tehdä nuoriin aikuisiin paljon suuremman vaikutuksen, etenkin jos niissä hehkutetaan jättivoittoja.
Tässä artikkelissa perehdymme selvitämme, lisääkö sosiaalinen media peliriippuvuuden riskiä. Pohdimme netin pelaajayhteisöiden merkitystä ja sitä, voisiko somesta olla myös apua pelaamisen hallinnassa.
Somessa rahapelit hyppivät jatkuvasti silmille
Jos vietät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, sinun on käytännössä mahdotonta välttyä näkemästä rahapeleihin liittyviä sisältöjä. Mainosbannerien ja -videoiden lisäksi esillä on päivittäin muun muassa:
- Kolikkopelien live-striimausta
- Nettikasinoiden esittelyitä
- Tuttaviesi pelikokemuksia
- Tietoa uusista peleistä
- Turnausten tilannetiedotuksia
Kun luet tai katsot yhden rahapeliaiheisen päivityksen, algoritmit nostavat parhaimmat kasinot näkyville jatkossakin. Algoritmien tehtävänä on auttaa sinua löytämään itseäsi kiinnostavia sisältöjä, eivätkä ne ymmärrä uhkapelaamiseen liittyviä riskejä.
Liian usein toistuvat rahapelisisällöt voivat saada pelaamisen pyörimään mielessäsi silloinkin, kun haluaisit keskittyä muihin asioihin.
Nuoret aikuiset ottavat mallia kavereistaan
Kuvittele, että paras some-kaverisi kertoo innoissaan löytäneensä täydellisen nettikasinon ja voittaneensa sen bonusten avulla sievoisen summan. Etkö tunnekin kiusausta mennä katsomaan, onko kasino todella niin hyvä kuin kaverisi kertoo?
Mitä nuorempi olet, sitä todennäköisemmin vastaat kyllä. Nuoret ottavat kaikissa asioissa mallia kavereistaan, ja osa tuntee myös painetta kokeilla samoja asioita kuin muutkin. Siksi paljon tykkäyksiä saaneet some-päivitykset herättävät useimpien nuorten mielenkiinnon.
Peliongelmat moninkertaistuvat pelaajayhteisöissä
Sosiaalisessa mediassa on monia yhteisöjä, joiden keskipisteenä ovat kasinopelit. Pelaajat kokoontuvat verkkoyhteisöihin monestakin syystä. He haluavat esimerkiksi:
- Vaihtaa pelikokemuksia
- Kysellä neuvoja toisilta pelaajilta
- Löytää vinkkejä parhaista kasinoista ja bonuksista
- Lukea kasino- ja peliarvosteluita
- Viettää aikaa samanhenkisessä seurassa
Some-yhteisöt lisäävät uhkapelaamisen riskejä merkittävästi, jos niissä ihannoidaan pelaamista tai vähätellään pelihaittoja. Yhteenkuuluvuuden tunne on nuorille aikuisille tärkeä, ja siksi yhteisön mielipiteillä on valtava merkitys.
Jos yhteisön arvostetuimmat jäsenet pitävät rahapelaamista normaalina osana arkipäivää, asenne tarttuu herkästi muihinkin.
Kaikki pelaajayhteisöt eivät ole yhtä vaarallisia
Somen rahapeliyhteisöt eivät välttämättä ole haitallisia, jos niissä puhutaan pelaamisesta oikealla tavalla. Netistä löytyy monia kasinoharrastajille tarkoitettuja yhteisöjä, jotka ottavat huomioon myös rahapeleihin liittyvät riskit.
Olennainen ero haitallisen ja harmittoman some-yhteisön välillä onkin se, miten uhkapelaamiseen suhtaudutaan. Jos yhteisö painottaa vastuullista pelaamista ja muistuttaa riskeistä, sillä voi olla jopa positiivinen vaikutus jäsenten pelitapoihin. Somesta löytyy myös ryhmiä, joiden tarkoituksena on saada ihmiset luopumaan rahapeleistä kokonaan.
Ylen artikkelin mukaan vastuulliset pelaajayhteisöt ovat kuitenkin valitettavan harvinaisia. Useimmissa some-yhteisöissä ihannoidaan ja arkipäiväistetään rahapelaamista, ja siksi ne voivat olla peliongelmaisille tuhoisia.
Piilomainonta on sosiaalisessa mediassa yleistä
Some-kanavilla esiintyvä rahapelimainonta on erityisen vaarallista, koska sitä on vaikea tunnistaa markkinoinniksi. Monet some-vaikuttajat tekevät kasinoiden kanssa kaupallista yhteistyötä, mutta läheskään kaikki eivät sano sitä seuraajilleen suoraan. He vain kertovat kasinoharrastuksestaan ja esittelevät muina miehinä suosikkikasinonsa pelejä.
Seuraajat eivät voi mitenkään tietää, pelaako some-vaikuttaja omilla rahoillaan, vai onko kasino täyttänyt hänen pelitilinsä markkinointivideon kuvaamista varten. Myös vuorosanat voivat tulla suoraan peliyhtiön laatimasta käsikirjoituksesta.
Etenkin nuoret aikuiset ihailevat some-tähtiä ja seuraavat heidän esimerkkiään. Siksi Poliisihallitus haluaisikin saada laittoman some-markkinoinnin aisoihin. Vuonna 2023 käynnistyneessä Ei mitään rajaa -kampanjassa yritetään saada suomalaiset huomaamaan, että some-vaikuttajien rahapelimarkkinointi on lainvastaista.
Yhteenveto
Ulkomaiset nettikasinot mainostavat usein pelejään sosiaalisessa mediassa, vaikka se on lain mukaan kiellettyä. Varsinaisten mainosten lisäksi somessa on paljon rahapeleihin liittyviä sisältöjä. Jos luet tai katsot yhden, algoritmi päättelee aiheen kiinnostavan sinua ja nostaa rahapelejä esille jatkossakin.
Rahapelien ympärille on muodostunut vilkkaita some-yhteisöjä, joissa pelaajat kertovat kokemuksistaan ja jakavat vinkkejä parhaista bonuksista. Myös some-vaikuttajat esittelevät mielellään nettikasinoita ja striimaavat omaa pelaamistaan.
Some-vaikuttajat ovat monille tärkeitä esikuvia, mutta eniten nuoret aikuiset ottavat mallia omista kavereistaan. Jos ystäväsi ja some-yhteisösi jäsenet pelaavat paljon, saatat itsekin huomaamattasi vierailla nettikasinoilla entistä useammin. Rahapelimyönteiset some-sisällöt lisäävät siis pelihaittojen riskiä huomattavasti.